Stres: Naučte se ho zvládat

Stres nás ovlivňuje víc, než si připouštíme. Dlouhodobý stres může ovlivnit i imunitu. Není to právě ten důvod, proč jste často nemocní? Přečtěte si, jak se stresem můžete zatočit.

Stres jako parťák i nepřítel

Při krátkodobém stresu tělo zaplaví stresové hormony, především adrenalin a kortizol, které jsou pro tělo v normální míře užitečné. Hormony tělo nabudí k aktivitě – právě díky tomu jsme dokázali v minulosti přežít třeba útok divokých šelem.

Dlouhodobý stres už kamarád s tělem není. Stálá přítomnost stresových hormonů neblaze působí na psychiku a podepisuje se i na zdraví. Můžou vás tak potrápit úzkosti, deprese, ale i zažívací problémy, bolesti hlavy nebo dokonce srdeční problémy.

Jak se se stresem vypořádat?

Dejte šanci pohybu

Hýbejte se! Vaše tělo vás za to odmění vyplavením endorfinů – hormonů štěstí. Férová nabídka, že ano? Pokud nejste sportovní nadšenec, vyměňte občas jízdu tramvají za chůzi. Čerstvý vzduch v kombinaci s pohybem dokáže zázraky. Skvělým způsobem, jak zahnat stres, je i jóga, která vás naučí „vypnout“ i správně dýchat. Pokud máte raději něco energičtějšího, vyzkoušejte squash, který vás pohltí tak, že zapomenete na všechny starosti.

Jezte zdravěji

Tučná jídla vyhoďte do koše a ledničku naplňte zeleninou a ovocem. Zásobte se především pomeranči a dalšími potravinami, které jsou bohaté na vitamín C. Ten pomáhá snižovat hladinu stresu v těle a působí proti únavě i vyčerpání.

Tip: Pokud vám stres přerůstá přes hlavu, sáhněte po pastilkách Tantum Natura. Doplněk stravy působí nejen proti nepříjemnému škrábání v krku, ale díky obsahu vitamínu C funguje i v období nadměrného stresu.

Hlídáte si příjem omega-3 mastných kyselin? Jestli ne, zařaďte do jídelníčku více ryb. Takový losos jich má spoustu a k tomu obsahuje bílkoviny, hořčík i železo – látky, které byste při stresu měli doplňovat.

Myslete na hezké věci

Taky se často necháte strhnout negativními myšlenkami? Když zaregistrujete, že se vám snaží negativní myšlenky vplížit do mysli, vzpomeňte si na to, co vám dělá radost nebo co se vám v poslední době podařilo. Pokud vás nic nenapadá, připravte se na příště! Vezměte zápisník, tužku a sepište si vše, co by vás ve stresujících chvílích mohlo povzbudit.

Chce to plán

Pamatujte si, že chaos je váš největší nepřítel. Hroutíte se v práci při pohledu na váš pracovní stůl zavalený papíry? Zkuste si na začátku dne naplánovat celý váš den. Pomůže vám to utřídit si myšlenky a priority. Na nejtěžší úkoly se vrhněte hned ráno, ať je máte „z krku“ co nejdříve a nestresují vás celý den. Pokud vám tento typ organizace nesedí, zkuste nejprve udělat lehčí úkoly, které vás namotivují k těm obtížnějším.

Vsaďte na přírodu

Rozmarýn, meduňka, mateřídouška nebo třezalka. Bylinek, které zvládnou uklidnit vaše pocuchané nervy je mnoho. Proč jejich blahodárných účinků nevyužít? Uvařte si uklidňující čaj, přidejte je do koupele nebo s nimi usínejte. Stačí je usušit a naplnit do pytlíčku, který si dáte každý večer pod polštář – kvalitní spánek zaručen. Máte kvůli stresu potíže se spánkem? Přečtěte si naše další tipy pro zdravý spánek.

Jak jste na tom se stresem vy? Znepříjemňuje vám život, nebo jste vůči němu imunní?

Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli.