Silnou imunitou proti chřipce

Imunitu si musíte hýčkat. Máme pro vás několik tipů, jak ji posílit, aby se vám nemoci vyhnuly obloukem.

Otužujte se

Jak na bezpečné a účinné otužování? Oblíbeným receptem je střídání horké a studené sprchy. Po dvacetiminutovém vyhřívání v teplé sprše, dopřejte tělu minutový šok studenou vodou. Sprchování zakončete čtyřmi minutami v teplé vodě. Pokud se studené vody nebojíte, zkuste kratší verzi. Každé ráno začněte minutu a půl dlouhým sprchováním pod studenou vodou. Díky stimulaci receptorů chladu, která vede ke zvýšení hladiny noradrenalinu, budete mít nejen silnou imunitu, ale i lepší náladu. I při otužování ale platí, že musíte brát ohled na svůj celkový zdravotní stav.

Spolehněte se na přírodu

Echinacea, aloe vera, ženšen nebo kustovnice. Věděli jste, že existují rostliny, které posilní váš imunitní systém?

  • Echinacea neboli třapatka má antibakteriální účinky a funguje jako prevence i léčba bakteriálních i virových onemocnění horních cest dýchacích. Nejvíc účinných látek obsahuje její kořen.
  • Ženšen si ne nadarmo vysloužil přezdívku kořen života. Patří mezi adaptogeny – léčivé rostliny, které zvyšují odolnost organismu proti stresu. Jeho kořen napomáhá správné funkci imunitního systému a funguje i jako afrodiziakum.
  • Aloe vera obsahuje mimo jiné polysacharidy – především acemannan, který stimuluje činnost buněk imunitního systému. Kromě blahodárného vlivu na imunitu má aloe vera i protizánětlivé účinky.
  • Kustovnice známá také pod názvem goji je v tradiční čínské a japonské medicíně symbolem zdraví a dlouhověkosti. Za vliv na imunitu jsou odpovědné její polysacharidy (tzv. LBP –lycium barbarum polysachyrides).

Dopřejte si kvalitní spánek

Spánek slouží jako „nabíječka“ imunitního systému. Tělo nahrazuje poškozené buňky a imunitní systém produkuje proteiny cytokiny, které se výrazně podílí na imunitních reakcích.  Nedostatek spánku člověka vyčerpává, způsobuje oslabení imunitního systému a zvyšuje tak náchylnost k onemocnění. Dospělý člověk by si měl denně dopřát 7 až 8 hodin. Probuzení by také nemělo přerušit spánkový cyklus (jeden trvá okolo 90 minut). Jak na kvalitní spánek?

  • Spěte v naprosté tmě
  • Poslední jídlo si dopřejte maximálně 4 hodiny před spánkem
  • Nejezte večer těžká jídla
  • Alespoň 4 hodiny před spaním nepijte kávu, zelené čaje ani energetické nápoje
  • Choďte spát v pravidelnou dobu
  • Vyhněte se alkoholu

Doplňujte vitamíny

Klíčovým vitamínem pro správnou funkci imunitního systému je vitamín C, který je i bojovníkem proti únavě. Nejbohatším zdrojem jsou rakytník, šípek a černý rybíz. O něco méně jej najdete v citrusech a listové zelenině. Více o vitamínu C si přečtěte v našem starším článku.

Důležitým účastníkem imunitního systému je i zinek. Posiluje obranyschopnost organismu, urychluje proces uzdravování a napomáhá správné funkci rozmnožovacích orgánů. Pokud cítíte, že se o vás pokouší nachlazení, podpořte imunitu zinkem.

Mějte stále po ruce pastilky Tantum Natura. Chutný doplněk stravy s příchutí medu a citronu obsahuje vitamín C, zinek a propolis. Je proto skvělým pomocníkem pro celou rodinu v období nadměrného stresu i únavy.

Co si ještě ohlídat?

  • Důležitými aktéry ve hře o silnou imunitu jsou omega-3 mastné kyseliny obsažené v rybím tuku, nebo řepkovém a sójovém oleji.
  • Vitamín A je známý svou důležitou rolí pro zdravý zrak, ale posiluje také imunitní systém a odolnost těla vůči infekcím.
  • Vitamíny B neboli B-komplex se podílí na procesu látkové přeměny. Najdete je v kvasnicích, celozrnných obilovinách, luštěninách i v rybách.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli.