Pijete zdravě? Je to jednoduché!

Dodržovat správný pitný režim není žádná věda, chce to jen trochu vaší pozornosti a zvyku. Přečtěte si, jak na to.

Ani málo, ani moc

Neexistuje samozřejmě žádný univerzální recept, ale měli byste se vydat zlatou střední cestou – nepít málo, ale ani se přepíjet. Kolik tekutin je tedy tak akorát? Jako rozumný průměr se uvádí 1,5 až 2 litrů denně. Říkáte si, že to není žádný problém? Nezapomeňte odečíst silný černý čaj, který si připravujete každé ráno k snídani i odpolední kávičku s kolegyněmi. Kolik toho vypijete teď?

Tip: Spočítejte si, kolik byste toho měli vypít za běžných podmínek. Na každých 15 kilogramů hmotnosti byste měli vypít 0,5 litru tekutin.

Pokud se hodně hýbete (a tím pádem potíte), přizpůsobte tomu i pitný režim. Ten se odvíjí i od zdravotního stavu a samozřejmě počasí – v létě toho vypotíme daleko více než v zimě.

Naučte se pít

Celý den si na vodu ani nevzpomenete a připomene se vám až večerní bolestí hlavy? Změňte své návyky! Pro začátek bude stačit, když si dáte za cíl vypít určité množství. Začněte klidně půl litrem, ale buďte poctiví – láhev s vodou noste všude a mějte ji neustále na očích. Snažte se pít průběžně během celého dne, i když nemáte žízeň.

Tip: Nezapomínejte hlídat, kolik (a co) vypijí vaše děti. Malé děti mají příjem i výdej tekutin až 5krát vyšší.

Sodovky vyměňte za vodu

Nejlepší volbou pro doplnění tekutin jsou samozřejmě čistá obyčejná voda a minerální voda, která vám dodá potřebné živiny. Čím ji nahradit, když jste na sladké a voda vám prostě nechutná? Vyhněte se syceným nápojům, které nejsou pro tělo kvůli obsahu oxidu uhličitého nejlepším zdrojem tekutin. Většina bublinkových nápojů navíc obsahuje velké množství cukru, konzervantů a barviv, takže máte hned několik důvodů, proč je vynechat.

Raději si zřeďte ovocný džus s vodou, minimálně v poměru 1:2, nebo uvařte bylinkový čaj. Vhodné jsou i iontové nápoje, které by neměli vynechávat sportovci. U minerálních vod i bylinných čajů ale platí, že byste je měli střídat. Nezapomeňte, že bylinky mohou ovlivnit účinek řady léků – pro jistotu se tedy podívejte do příbalového letáku svých léků nebo se poraďte v lékárně.

Léto: Zchlaďte se čajem

Cítíte se unavení, i když je venku krásně a spánku máte dostatek? Letní horka znamenají spoustu vypocené vody a s ní i důležitých minerálů. Dejte si pozor na dehydrataci, která se může projevit i bolestmi hlavy nebo zácpou.

Chcete zahnat žízeň a zároveň se osvěžit? V létě skvěle poslouží vlažné čaje. Ledové nápoje vás na chvíli ošálí, ale po chvíli ucítíte ještě větší žízeň. Ideální teplota nápojů pro letní osvěžení je 16 °C.

Dodržujete pravidelný pitný režim, nebo to flákáte? Napište nám do komentářů na Facebooku.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli.