Největší mýty o vitamínu C

Vitamín C jistě nemusíme dlouze představovat – podílí se na tvorbě mezibuněčné hmoty, je důležitý při hojení ran, působí na obranyschopnost organismu, chrání tělo před virovými chorobami, hraje významnou roli při prevenci některých nádorů a působí jako antioxidant.

Lidské tělo si, na rozdíl od většiny savců, vitamín C nedokáže samo vyrobit, proto si musíme jeho přísun hlídat. Existuje však mnoho mýtů o vitamínu C, podívejte se na ty nejrozšířenější.

Mýtus #1: Nejvíce vitamínu C najdete v citrusech

Saháte při prvních příznacích nachlazení po citrónu? Ve skutečnosti nejvíce vitamínu C získáte z rakytníku, šípku nebo černého rybízu. Velké množství najdete také v listové zelenině, paprikách nebo bramborách.

Znáte rakytník? Obsahuje velké množství vitamínu C.

Dalším ovocem s vysokým obsahem vitamínu C je černý rybíz

Mýtus #2: Vitamínem C se nedá předávkovat

Vitamín C se rozpouští ve vodě, jeho přebytek z těla odchází močí, běžně by tak předávkování hrozit nemělo. Dejte si však pozor na dlouhodobě nadměrné užívání, které vaše tělo může poškodit. Může dojít ke snížení hladiny cukru v krvi a nadměrnému vstřebávání těžkých kovů. Vysoké dávky vitamínu C navíc mohou zkracovat dobu života červených krvinek. Pokud překročíte denní dávku vyšší než 4 gramy, může to mít vliv na vznik ledvinových kamenů.

Citliví jedinci mohou na dlouhodobější dávkování vitamínu C reagovat průjmem, na jednorázovou vysokou dávku alergickou kožní reakcí kopřivkou.

Mýtus #3: Denně si dopřejte 80 miligramů

Doporučená denní dávka je vitamínu C je opravdu 80 miligramů, jeho přísun ale musíte přizpůsobit svému fyzickému stavu! Sportujete, kouříte, čekáte dítě, trpíte kardiovaskulárním onemocněním nebo máte cukrovku? Zvyšte příjem vitamínu C! To platí také v případě nachlazení, stresu, i pokud jste po operaci nebo se zotavujete z nemoci. Při velké únavě nebo začínajícím nachlazení můžete zvýšit příjem vitamínu C na 500 až 1000 miligramů.

Mýtus #4: Ovoce a zelenina jsou nejlepším zdrojem vitamínu C

To by mohlo platit v případě, že budete jíst pouze čerstvé a syrové potraviny, proto se nebojte sáhnout po doplňcích stravy. Tepelnou úpravou se vitamín C vytrácí. Při dušení ztrácí ovoce a zelenina 20 % vitamínu C, při vaření až 60 %. Pokud chcete při vaření uchovat v potravinách co nejvíce vitamínu C, vařte je vždy pod pokličkou. Možná vás překvapíme, ale například brambory udrží největší obsah vitamínů C, pokud je osmažíte. Od teď si hranolky můžete dát bez výčitek.

Brambory udrží více vitamínu C, pokud je osmažíte

Mýtus #5: Synteticky vytvořené vitamíny nejsou účinné jako ty přírodní

V dnešní době jsou farmaceutické firmy schopné vytvořit syntetické vitamíny totožné jak strukturou, tak složením s přírodními variantami.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli.